Blog

Champignons-krachtpatser

De champignon: Kleine krachtpatser

Ook de alledaagse champignon mag op het lijstje van geneeskrachtige paddenstoelen niet ontbreken. Met zijn bescheiden uiterlijk zou je misschien niet denken dat hij geneeskrachtig is. Maar de champignon zit boordevol vitamines en mineralen en kan helpen om je weerstand een boost te geven. De gewone champignon is een kleine krachtpatser en je kunt hem inzetten om je gezondheid te ondersteunen.

De geschiedenis van Agaricus Bisporus oftwel champignon

Van oorsprong groeide de champignon overal in Noord Amerika en Europa. Als hij in het wild groeit is hij eerder grijsbruin dan wit. Het hoedje begint als een bolletje, maar deze wordt platter als hij groter wordt. Krijgt hij de kans door te groeien, dan vormt zich de bekende platte, bruine en grote hoed en is de champignon bekend als de Portobello.

De gewone champignon wordt al gekweekt vanaf 1651 in de omgeving van Parijs. Het was dan ook een Fransman die uitvond dat champignons heel goed groeien in grotten, waar ze vanaf dat moment dan ook vaker gekweekt worden. In Nederland begon de eerste kweek in Haarlem in 1825. De grotten van Valkenburg werden ook gebruikt als plaats om champignons te telen.

Tegenwoordig worden de kleine paddenstoelen meestal bovengronds gekweekt in kassen. In Nederland laten we ze groeien op een mix van stro, gips en gesteriliseerde mest van paarden of kippen. De champignon wordt in meer dan 70 landen geteeld. Je kunt hem ook wild plukken, maar dan moet je erg goed letten op andere, op champignons gelijkende paddenstoelen die giftig kunnen zijn. Ga goed voorbereid op pad en zorg dat je weet wat je doet.

De voedingswaarde van champignons

Wat champignons bijzonder maakt, is hun hoge voedingswaarde. Ze bevatten veel vitamines en mineralen.

Per 100 gram bevat de champignon:

  • Vitamine B2 – 0,4 mg (25% ADH)
  • Vitamine B3 – 6 mg (40% ADH)
  • Vitamine B5 – 2 mg (42% ADH)
  • Vitamine B11 – 30 microgram (10% ADH)
  • Kalium – 425 mg (12% ADH)
  • Koper – 0,6 mg (66% ADH)
  • Selenium – 7 microgram (13% ADH)
  • Fosfor – 125 mg (15% ADH)
  • IJzer – 1,2 mg (15% ADH)
  • Eiwitten – 2,7 gram (5% ADH)

Maak je dus een avondmaaltijd met 100 gram of meer champignons erin, dan zorg je meteen voor een gevarieerde hoeveelheid vitamines en mineralen. Wel wordt vaak gezegd dat de champignon ook rijk is aan vitamine B12 en daarom goed voor vegetariërs en veganisten om te eten. Dat is echter niet waar, er zit in champignons geen vitamine B12, ondanks de verhalen die op het internet de ronde doen.

Het is niet verstandig om champignons rauw te eten. Ze bevatten de kankerverwekkende stof agaritine. Een paar plakjes champignon rauw eten kan niet zoveel kwaad. Maar beter is het om de champignons te verhitten, dan wordt de schadelijke stof afgebroken. Ook bewaren in de koelkast, doet de hoeveelheid agaritine verminderen.

Verhitten is eveneens een goed idee, omdat champignons gekweekt worden op mest. Hoewel deze gesteriliseerd is, is dat toch een voedingsbodem voor bacteriën en kunnen deze ook op de champignons zitten. Je moet champignons niet wassen, want ze nemen veel vocht op en worden dan minder smakelijk om te eten. Gebruik een borsteltje om ze af te vegen.

Waarom champignons geneeskrachtig zijn

Kalium: ondersteunt hart en bloedvaten

Kalium is een belangrijk sporenelement voor het lichaam, het heeft het nodig om koolhydraten en eiwitten te verwerken. En deze zijn weer nodig om spieren op te bouwen. Kalium is ook van belang voor een gezond hart- en vaatstelsel. Bij te weinig kalium, loop je kans op een hoge bloeddruk en hartritme stoornissen. Ook kun je last van spierzwakte krijgen. Kalium speelt tevens een rol bij het behouden van het zuur base evenwicht.

Ontstekingsremmende werking

Kanker en hart- en vaatziekten kunnen ontstaan door ontstekingen op celniveau. Champignons hebben een remmende werking op ontstekingen. Ze bevatten veel bèta-glucanen, die de weerstand ondersteunen en die daardoor beter in staat zijn om bacteriën, schimmels en virussen onschadelijk te maken. Er zijn al meerdere onderzoeken gedaan, die de krachtige werking van champignons bevestigd hebben.

Ondersteuning van het immuunsysteem

Fytonutriënten zijn chemische verbindingen (stoffen) die in planten zitten en die niet direct voedingswaarde hebben, maar wel belangrijk zijn voor de gezondheid. Champignons zijn rijk aan een verscheidenheid van deze fytonutriënten, die een positieve invloed hebben op ons immuunsysteem. Ze stimuleren de witte bloedlichaampjes, waardoor je weerstand versterkt wordt.

Champignons zijn rijk aan antioxidanten

Naast fytonutriënten bevatten champignons ook veel antioxidanten. Deze beschermen je lichaam tegen vrije radicalen. Zo bevatten ze mangaan, selenium en zink, wat antioxidant-mineralen zijn. Andere antioxidanten helpen de bloedvaten schoon houden, waardoor er minder cholesterol aan de vaatwanden blijft plakken. Hierdoor loop je minder risico op een hoge bloeddruk en hartklachten.

Doordat antioxidanten vrije radicalen bestrijden, helpen ze je cellen beschermen. Vrije radicalen beschadigen cellen en zelfs je DNA. Dit is een van de redenen waarom ons lichaam veroudert. Er zijn twee antioxidanten die in champignons in hoge concentraties voorkomen, namelijk ergothioneïne en glutathion. Deze twee antioxidanten versterken elkaars werking, waardoor je beter beschermd bent tegen vrije radicalen. Ze kunnen daarom de verschijnselen van het ouder worden tegengaan.

Uit onderzoek blijkt dat deze stoffen zelfs Parkinson en Alzheimer kunnen helpen voorkomen. Wetenschappers raden aan om elke dag 5 champignons te eten, om de kans te verkleinen dat je later last krijgt van deze aandoeningen.

Werking tegen kanker

Je weerstand speelt ook een rol bij kanker, zo is inmiddels gebleken. Je immuunsysteem kan beginnende kanker ontdekken en tegengaan. Door champignons te eten kun je je weerstand ondersteunen. Uit onderzoeken blijkt dat deze paddenstoelen vooral bij borstkanker en prostaatkanker goede resultaten geven. Een andere paddenstoel die erg krachtig tegen kanker werkt, zijn Chaga. Je kunt er thee van zetten en deze paddenstoel aan je dagelijkse dieet toevoegen om actief je gezondheid te ondersteunen.

Meer energie door champignons

De grote hoeveelheid B vitamines in champignons, zorgen voor een betere energie opname uit voeding. Het gaat dan om riboflavine (B2), niacine (B3), thiamine (B1), folaat (B9) en pantotheenzuur (B5). Ook bevatten ze een flinke hoeveelheid ijzer, een mineraal dat nodig is voor zuurstofopname in het bloed. Dat helpt ook om je energieker te voelen.

Meer vitamine D en sterkere botten

Er zijn tegenwoordig champignons verkrijgbaar die tijdens het groeien in de zon hebben mogen staan. De paddenstoelen bevatten van nature ergosterol en dat wordt in zonlicht omgezet in vitamine D. Staat er op het doosje UVB of met extra vitamine D, dan kun je deze champignons eten om wat meer van deze vitamine binnen te krijgen. Van nature bevatten ze geen vitamine D. Schijnbaar kun je ook normale champignons in de zon leggen, waarna ook deze meer vitamine D bevatten. De vitamine is belangrijk voor sterke botten. Al met 3 champignons krijg je je ADH binnen.

Champignons zijn goed voor je geheugen

Het eten van champignons is eveneens de manier om je geheugen goed te houden. Uit een onderzoek van de universiteit van Singapore bleek dat 300 gram champignons per week het verslechteren van het geheugen kon tegengaan. Ouderen hadden zo’n 50% minder last van lichte vergeetachtigheid.

Het gaat om het verminderen van cognitieve achteruitgang, het stadium tussen normale vergeetachtigheid als je ouder wordt en het begin van dementie. Ook hier speelt de antioxidant ergothioneïne weer een belangrijke rol. Het is dus zeker aan te raden, ook als je gezond bent, om elke dag champignons te eten, om je hersenen gezond en fit te houden.

Hoe gebruik je champignons?

Omdat de champignon makkelijk overal verkrijgbaar is, goed smaakt en in veel maaltijden gebruikt kan worden, is het helemaal niet moeilijk om ervoor te zorgen dat je regelmatig champignons binnenkrijgt. Je kunt ze roerbakken of stomen en door rijst-, pasta of graangerechten doen. Ze nemen goed de smaak van sausjes over, dus je kunt ze ook lekker marineren met bijvoorbeeld sojasaus. Doe champignons door salades voor een extra bite. Eet ze niet te vaak rauw, maar wok of bak ze even kort voor je ze eet.

Wil je meer champignons eten? Je kunt kiezen voor de gewone witte champignon, maar ook de bruine kastanje champignon. Dit is een iets andere variant, maar net zo voedzaam, iets steviger en met een nootachtiger smaak. Maar ook de Portobello is een champignon, dus voeg ook deze paddenstoel aan je maaltijden toe.

Heb je vragen over de champignon of over wat mycotherapie (gezondheidsklachten aanpakken met geneeskrachtige paddenstoelen) voor je zou kunnen doen? Wij helpen je graag. Maak een afspraak of stel je vragen via het vragenformulier.


Laat een bericht achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

*


Ademlab – Dat geeft lucht!

  • Vijverlaan 2, 1182 BZ Amstelveen
  • (020) 2119442
  • info@ademlab.nl

Openingstijden

  • Maandag t/m donderdag
    09:00 - 17:00 / 19.00 - 21.00
  • Vrijdag
    9.00 - 13.00
  • Zaterdag
    09:00 - 13:00

Schrijf je in voor onze updates

Don't worry, wij krijgen het ook benauwd van spam!

0
Connecting
Please wait...
Stuur een bericht

Sorry, we zijn momenteel niet online. Laat een bericht achter.

Naam
* E-mail
* Jouw vraag of opmerking
Chat met onze medewerkers

Heb je een vraag? Vraag online en bespaar tijd!

* Jouw vraag of opmerking
Naam
E-mailadres
Wij zijn online!
Feedback

Help ons beter te worden! Laat het weten als we wat kunnen verbeteren.

Hoe beoordeel je onze ondersteuning?