Blog

migraine

Buteyko Ademhaling bij Migraine

Migraine: in Nederland hebben zo’n 250.000 mensen hier last van en het komt meer bij vrouwen voor, dan bij mannen. Een migraine aanval is altijd hevig, het is niet een gewone hoofdpijn waarbij je nog kunt doorwerken of waar je even een paracetamol voor neemt. Deze soort hoofdpijn belemmert het normale functioneren, hij komt regelmatig terug en kan een duur hebben van een paar uur tot enkele dagen. Het hebben van migraine is dus geen pretje. De ademtechniek van Buteyko zou hierbij kunnen helpen. Het is zeker het proberen waard.

De kenmerken van migraine

Migraine is geen gewone hoofdpijn. Het heeft een aantal unieke kenmerken.

  • De pijn is hevig
  • Het is een bonzende pijn, die meestal aan één kant van het hoofd zit
  • Iemand met migraine kan flitsen of schitteringen zien
  • Je kunt ook last hebben van misselijkheid en overgeven
  • Een aanval kan een paar uur duren, maar ook enkele dagen
  • Overgevoeligheid voor licht, geluid of geur

Door de migraine voel je je vaak ziek. De kloppende en bonzende pijn is zeer hevig, waardoor iemand weinig anders kan doen dan op de bank of in bed liggen. De pijn komt over het algemeen aan een kant van het hoofd voor, maar kan tijdens een aanval van kant wisselen. Iemand met migraine is vaak overgevoelig voor licht, geluid of geur. Het is dan prettig als er weinig prikkels zijn, vandaar dat je dan het beste in een donkere kamer kan verblijven. Voor iedere persoon met migraine is het verschillend hoe ernstig de migraine is en hoe vaak deze aanvallen voorkomen.

De 4 fasen van een migraine aanval

Een migraine aanval verloopt in fasen. Er zijn vier fasen te onderscheiden:

  1. De waarschuwingsfase. De meeste mensen kunnen een migraine aanval voelen aankomen. Je kunt dan bijvoorbeeld last hebben van een overgevoeligheid voor prikkels, van vermoeidheid, neusverkoudheid, bleek zien en een veranderingen in de hartslag.
  2. Aurafase: Vlak voor de eigenlijke aanval merkt 30% van de migrainepatiënten auraverschijnselen op. Dit zijn neurologische, vaak visuele verschijnselen die kort duren. Ze beginnen gemiddeld 10 tot 60 minuten voor de hoofdpijnaanval begint. Je kunt dan lichtflitsen, sterretjes of vlekken zien, last krijgen van gezichtsvelduitval, of tintelingen krijgen in een arm, been of in het gezicht. Spraakverlies of uitval van het gevoel in lichaamsdelen kan ook voorkomen. De aurafase stopt zodra de hoofdpijn begint.
  3. De hoofdpijnfase: In deze fase heb je een heftige kloppende hoofdpijn. Gemiddeld duurt een aanval 4 tot 72 uur.
  4. De herstelfase: De hoofdpijn verdwijnt en de patiënt zal zich meestal moe en geprikkeld voelen en zich niet goed kunnen concentreren.

Migraine aanpakken

De oorzaak van migraine wordt vaak gelegd bij erfelijkheid, overgevoeligheid voor prikkels (licht en geluid), hormonen, voeding of een teveel aan inspanning. Er is geen medicijn of middel waarmee je van migraine kunt genezen. De standaard manier om migraine te behandelen is door medicijnen voor te schrijven. Er wordt dan geprobeerd de gevoeligheid voor de uitlokkende factoren te verkleinen en de pijn van de hoofdpijn te verminderen. Ook kunnen medicijnen preventief werken en een aanval voorkomen. Er worden meestal triptanen voorgeschreven. Er zijn verschillende soorten en er moet bekeken worden welke voor een specifieke patiënt het beste werkt.

Een pil nemen tegen de pijn is natuurlijk een aanlokkelijke en makkelijke manier om van de pijn af te komen. Maar pijnstillers hebben bijwerkingen en je zult ze altijd moeten blijven nemen. Daarnaast is er een alternatieve visie op de oorzaken van migraine. Dat is namelijk de visie van de Russische arts Konstantin Buteyko. En hij zegt dat je door je ademhaling aan te passen, op een natuurlijke manier veel kunt bereiken om migraine aanvallen te verminderen of zelfs te voorkomen.

Migraine door chronische hyperventilatie

Buteyko deed begin jaren twintig van de vorige eeuw onderzoek naar het effect van de ademhaling op het lichaam. De ademhaling heeft invloed op elke lichaamsfunctie. Deze Russische arts kwam erachter dat vrijwel iedereen te snel en te diep ademhaalt. Dit heeft een negatieve invloed op het functioneren van het lichaam. Normaal gesproken haal je adem, je neemt zuurstof op en je stoot CO2 uit. De zuurstof wordt vanuit de longen opgenomen in de rode bloedcellen. Dit gebeurt met behulp van het stofje hemoglobine. Via de bloedbaan komt de zuurstof bij de lichaamscellen.

Om de zuurstof nu weer af te kunnen geven, is er CO2 nodig. Het probleem is alleen, dat door de te diepe en snelle ademhaling, er teveel CO2 is uitgeademd. Nu kunnen de rode bloedcellen de zuurstof niet afgegeven. Wat er gebeurt door de verkeerde ademtechniek, is dat er een tekort aan zuurstof ontstaat, doordat het CO2 niveau te laag is geworden.

Dit heeft verschillende gevolgen. Een tekort aan zuurstof in de hersenen is een hevige stressfactor. De hersenen hebben constant zuurstof nodig, maar krijgen hier niet genoeg van door de chronische hyperventilatie. Stress zorgt ervoor dat de hersenen niet efficiënt kunnen werken en het zorgt voor een verhoogde spanning in de spieren. Ook CO2 is een belangrijke stof in het lichaam. Het is nodig om veel processen in het lichaam te ondersteunen en het tekort zorgt voor een vernauwing van de bloedvaten. Het lichaam merkt dit op en laat chemische stoffen los die de vaten zullen verwijden. Dit kan er voor zorgen dat de vaten te wijd gaan openstaan en hierdoor ontstaat teveel druk op de hersenen. Dit alles kan migraine aanval in gang zetten.

Buteyko ademhaling bij migraine

Door de Buteyko ademhaling toe te passen, kun je dit proces doorbreken. Met de juiste techniek wordt je ademhaling rustiger, maar ook efficiënter. Je zorgt hiermee voor een optimale verspreiding van zuurstof door je lichaam. Zowel je hersenen als alle andere delen van je lichaam krijgen weer alle zuurstof die ze nodig hebben. De CO2 spiegel komt ook weer in balans. Dit voorkomt die negatieve spiraal, de stress en het vernauwen van de aderen.

Een andere manier van ademhalen kan ervoor zorgen dat de ernst en frequentie van de symptomen van migraine afnemen. Het is een proces en zal niet direct werken, zoals een pijnstiller dat wel doet. Maar de pijn kan minder worden en de aanvallen kunnen steeds minder vaak voorkomen. Hoe snel je resultaat bereikt, hangt onder andere af van hoe hevig jouw migraine aanvallen zijn, hoe groot je eigen inzet is om de oefeningen te doen, hoe gezond je bent en welke medicatie je gebruikt(e). Maar het is mogelijk om langdurig pijnvrij, zonder migraineklachten, te blijven.

Gezien het feit hoeveel invloed migraine op je leven kan hebben, hoeveel pijn je moet doorstaan als je hier last van hebt, is het de moeite waard wat tijd en energie te steken in de Buteyko ademhaling. Want stel je voor, dat je geen medicatie meer nodig hebt. Dat je gewoon op een natuurlijke manier migraine aanvallen kunt voorkomen. Je kunt deze gezonde ademtechniek leren bij Ademlab. Ben jij benieuwd in hoeverre de Buteyko ademhaling jou kan helpen? Schrijf je dan in voor een groepstraining of individuele training bij Ademlab. Er starten regelmatig cursussen op onze locatie in Amstelveen.


Laat een bericht achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

*


Ademlab – Dat geeft lucht!

  • Middeldorpstraat 2, 1182 JD Amstelveen
  • (020) 6691414
  • info@ademlab.nl

Openingstijden

  • Maandag t/m donderdag
    09:00 - 17:00 / 19.00 - 21.00
  • Vrijdag
    9.00 - 13.00
  • Zaterdag
    09:00 - 13:00

Schrijf je in voor onze updates

Don't worry, wij krijgen het ook benauwd van spam!

0
Connecting
Please wait...
Stuur een bericht

Sorry, we zijn momenteel niet online. Laat een bericht achter.

Naam
* E-mail
* Jouw vraag of opmerking
Chat met onze medewerkers

Heb je een vraag? Vraag online en bespaar tijd!

* Jouw vraag of opmerking
Naam
E-mailadres
Wij zijn online!
Feedback

Help ons beter te worden! Laat het weten als we wat kunnen verbeteren.

Hoe beoordeel je onze ondersteuning?