Blog

Buteyko-kinderen

Spanning en Stress verminderen door ademhaling

Spanning en stress verlichten met de Buteyko ademhaling

Er gebeurt veel in je lichaam als je last hebt van stress. Als dat kortdurend is, is dat geen probleem. Maar sta je langdurig onder spanning, dan heeft dat een negatief effect op je lichaam en geest. Daarom is het belangrijk te proberen de oorzaak van de stress weg te nemen. Je kunt die buiten je lichaam zoeken (je werk, geldzorgen of relatieproblemen), maar er zijn ook fysieke oorzaken van stress. Daar kan de Buteyko ademhaling verlichting bij brengen.

Dit artikel gaat op dieper in op diverse vormen van stress die jij kunt ervaren en waarom (Buteyko) Ademhaling daar belangrijk bij is.

Wat stress met je lichaam en geest doet

Zoals gezegd is kortdurende stress niet zo problematisch. Kortdurende stress is bijvoorbeeld spanning voor je een examen gaat doen of die je voelt bij een sollicitatiegesprek. Als dat achter de rug is, verdwijnen de stressverschijnselen snel. Maar tegenwoordig ervaren mensen langdurige oftewel chronische stress. Er is bijvoorbeeld een hoge werkdruk of je relatie gaat al maandenlang niet goed. Dan voel je een spanning, die vrijwel nooit wegtrekt. Je lichaam en geest zullen hiervan de gevolgen gaan voelen.

Lichamelijk gebeurt er veel bij stress. Je lichaam bereidt zich namelijk voor op een “gevaarlijke” situatie. Dat komt omdat jij constant een druk voelt, wat je lichaam interpreteert als gevaar. Dat zorgt ervoor dat het het hormoon cortisol aanmaakt, waardoor de bloeddruk omhoog gaat, je spieren zich aanspannen en je ademhaling versnelt. Ook gaat je bloedsuikerspiegel omhoog, zodat je meer energie hebt. Maar als al deze dingen dagen- of zelfs wekenlang op dit niveau blijven, is dat geen goede zaak.  Het veroorzaakt een extreme druk op alle systemen.

Mentaal voel je elke dag weer stress: je gedachten schieten alle kanten op, je hebt moeite je te concentreren, je voelt je misschien bang en zenuwachtig. Lichaam en geest beïnvloeden elkaar natuurlijk, dus hoe hoger de geestelijke spanning is, hoe hoger de lichamelijke, en andersom. Je zult waarschijnlijk moeite hebben om te slapen en je te ontspannen. Hierdoor laad je je ook niet goed op. Stress kan hierdoor echt een vicieuze cirkel zijn, die je op een gegeven moment zal uitputten.

Stress en de ademhaling

Natuurlijk is het zaak te zorgen de oorzaak van de stress, die buiten jezelf ligt, aan te pakken. Spreek je zorgen uit, vraag hulp bij relatieproblemen en pak problemen op je werk aan. Maar vaak is er ook een oorzaak binnen onszelf te vinden, die spanning en stress in de hand werkt en zelfs erger maakt. Dat is iets waar de Russische arts Buteyko achter kwam. Hij deed onderzoek naar de invloed van de ademhaling op onze gezondheid. Er bleken allerlei klachten te zijn, die veroorzaakt worden door een te snelle en te diepe ademhaling en eigenlijk ademen heel veel mensen op die manier. Ook gevoelens van stress worden hierdoor veroorzaakt.

Bij een te diepe en te snelle ademhaling (dat is chronische hyperventilatie) krijgen de organen en dus ook de hersenen te weinig zuurstof. Dat komt, omdat je wel zuurstof inademt, maar bij de diepe uitademing stoot je veel CO2 (koolzuurgas) uit. Zuurstof wordt in je bloed vervoert naar de organen, met behulp van het stofje hemoglobine. Om de zuurstof af te geven heb je CO2 nodig. Maar door het diepe ademhalen, heb je daar niet meer genoeg van. De zuurstof komt dus niet waar het moet zijn, namelijk de organen.

Chronische hyperventilatie zorgt dus voor een zuurstoftekort en dat veroorzaakt problemen in alle gebieden van het lichaam, ook de hersenen. Hersenen die te weinig zuurstof krijgen, schieten letterlijk in de stress. Ze raken overprikkeld en dat is de reden dat je (nog meer) angst en spanning ervaart. Het zorgt ervoor dat je piekert en je slecht kunt concentreren, slecht slaapt en moeilijk tot rust komt. De oorzaak van stress kan dus heel goed ook binnen in jezelf liggen.

Buteyko ademhaling verlicht stressklachten

Dokter Buteyko vond uit dat er een veel heilzamer manier is om adem te halen. Je kunt leren minder diep en snel te ademen, maar tegelijkertijd meer zuurstof op te nemen. De ademhaling wordt rustiger en efficiënter. Door deze manier van ademhalen komt er weer zuurstof in alle lichaamscellen, stabiliseert het CO2 niveau en komen alle systemen weer tot rust.

Dit heeft tot gevolg dat ook de hersenen weer goed gaan functioneren. De overprikkeling neemt af en dat betekent dat je op een gezonde manier kunt omgaan met wat er op je pad komt. Als je hersenen overprikkeld zijn, zul je niet kunnen reageren op de manier waarop je dat wilt. Een brein in stress denkt paniekerige gedachten, denkt het ergste, voelt angst. Zonder deze overprikkeling kun je in rust de gebeurtenissen verwerken, logisch nadenken, kun je je concentreren en zul je minder piekeren. Ook je lichaam zelf kan tot rust komen. Je spieren zullen ontspannen, je organen kunnen beter functioneren. Veel mensen ervaren dat ze beter slapen en uitrusten ‘s nachts.

Hoe langer stress zich opstapelt, hoe ernstiger het kan worden. Stress kan uiteindelijk leiden tot een burnout. In bepaalde beroepsgroepen, zoals bijvoorbeeld docenten, is er tegenwoordig meer aandacht voor de effecten van stress op het werk. En het duurt lang om daar weer vanaf te komen. Door de Buteyko ademhaling te leren in een cursus, zul je beter leren omgaan met spanningen in je leven. Wil je de kans grijpen om deze gezonde manier van ademhalen te leren? Kom dan een groepstraining of een individuele training volgen bij Ademlab. Er starten regelmatig cursussen op onze locatie in Amstelveen.

 


Laat een bericht achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

*


Ademlab – Dat geeft lucht!

  • Vijverlaan 2, 1182 BZ Amstelveen
  • (020) 6691414
  • info@ademlab.nl

Openingstijden

  • Maandag t/m donderdag
    09:00 - 17:00 / 19.00 - 21.00
  • Vrijdag
    9.00 - 13.00
  • Zaterdag
    09:00 - 13:00

Schrijf je in voor onze updates

Don't worry, wij krijgen het ook benauwd van spam!