Blog

  • Ademlab
  • Algemeen
  • Docenten met spanningsklachten vinden rust door Buteyko Ademhaling

Docenten met spanningsklachten vinden rust door Buteyko Ademhaling

De oorzaken van verzuim bestaan voor een flink gedeelte uit spanningsklachten. Binnen het onderwijs is dit nog pregnanter dan in andere sectoren. Je zou kunnen denken dat docenten in het huidige onderwijssysteem werken onder zware (psychische) arbeidsomstandigheden.

Het is voor veel docenten soms pittig arbeidsomstandigheden dusdanig te veranderen dat ze daadwerkelijk minder psychische druk geven. Het stress-bestendiger worden is soms ingewikkeld.

Aanpassingen van werkwijzen en begeleiding naar nieuwe vaardigheden leiden niet altijd tot gewenste resultaten. Het lijkt wel alsof de omgeving stress oplevert en dat die omgeving moeilijk te beïnvloeden is. Misschien is dat ook wel zo!
 
Wel is een paar zaken duidelijk:
  • Docenten ervaren spanning.
  • Ze hebben een beroep waarin continue aandacht vereist is. Focus is belangrijk.
  • Het beroep van docent bestaat uit veel praten.
  • Het kunnen “loslaten” van werk na werktijd is vaak een probleem.
  • Vaak last van onderbroken nachtrust.
  • Met als gevolg dat men vaak moe wakker wordt en niet-fit aan de dag begint.
Vele vormen van ondersteuning van docenten worden door scholen ingezet. Misschien nog wel meer vormen worden door docenten zelf ingezet of uitgeprobeerd.
Eén van de meest basale instrumenten wordt hierin vaak vergeten. Dan gaat het niet om nieuwe lesstof, nieuwe lesmethoden. Ook niet om sport, voedsel, afleiding of iets dergelijks.
Het gaat om het meest basale in ons bestaan, namelijk onze ademhaling.
 
De Buteyko Ademhaling Methode dankt haar naam aan een Russische wetenschapper die een ademhalingstechniek ontwikkelde die steeds vaker met succes ingezet wordt en in de plaats komt van “reguliere” medicijnen. In het Westen veelvuldig ingezet om astma te verhelpen, maar oorspronkelijk niet specifiek hiervoor bedoeld.
 
Ademlab introduceert deze methode nu in het onderwijs, zodat docenten op een andere wijze hun stress, angsten of burn-out te lijf kunnen gaan. Een methode met vele bijkomstige positieve effecten waarbij tijdens de training uitvoering wordt stilgestaan.
 
Stress en spanning zijn vaak veroorzakers van gezondheidsklachten. Om deze aan te pakken moet je jouw levenswijze onder de loep nemen. Als je dit niet doet ben je overgeleverd aan medische “oplossingen” en daarmee ook aan de bijwerkingen hiervan.
 
Herkent u dit?:
  • Na een dag praten ben ik bekaf.
  • Tijdens de pauzes kan ik mij nauwelijks voldoende opladen om de lessen weer te hervatten.
  • Zelfs ’s-avonds maalt het in m’n hoofd.
  • Mijn nachtrust zit vol met slaap-onderbrekingen.
  • Regelmatig last van hoofdpijnen/mirgraine.
  • ’s-Ochtends word ik moe en uitgeput wakker.
  • Ik vervaar concentratie problemen.
  • Ik heb geen of weinig energie.
  • Ik ben snel geïrriteerd.
  • Ik vergeet snel iets.
  • Regelmatig heb ik last van mijn stem door bijvoorbeeld heesheid.
  • Ik ben vaak verkouden, heb een griepje of iets dergelijks.
 
Misschien heb je ook last van hooikoorts, sinusitis, astma, bronchitis, allergieën, darmproblemen, hoge bloeddruk, slaapstoornissen (apneu), PMS of neerslachtigheid.
 
Sport & Beweging
Je voelt je buitenadem doordat je verkeerd ademt, waardoor je niet wil sporten.
Goed ademhalen leidt tot goed sporten. Sporten leidt niet perse tot goede ademhaling. Sport kan zomaar de veroorzaker zijn van hevigere klachten, ondanks het korte ervaren van ontspanning en afleiding.
 
Praten
Veel praten verhoogt het aantal inademingen (respiratie frequentie) en ook de hoeveelheid lucht die je inademt per keer gaat omhoog (grootte van de inademing). Dit betekent dat het volume per minuut aan lucht omhoog gaat. Zo kun je zomaar te veel ademen voor je metabolische behoefte, waardoor je aan het eind van de dag uitgeput bent.
Je bloedvaten vernauwen, er komt minder zuurstof bij de cellen. Hierdoor word je moe.
Je krijgt minder zuurstof in je lichaam terwijl je meer ademt.
 
Iemand die veel praat is uitgeput na een dag praten. Dit komt niet alleen door inspanning of door stress (mentale component). De uitputting is ook het gevolg van een foutieve ademhaling. Is dus het gevolg van een verhoging van de ademhaling door praten. Er is een relatie tussen ademhaling en uitputting.
 
De Buteyko Ademhaling Methode is geen Quick Fix
Ondanks dat de methode éénvoudig is, is deze niet gemakkelijk. Het is geen “quick fix”, zoals sommige medicijnen gezien worden. Het vraagt oefening en een beetje tijd. Tijd die je snel als plezierig en ontspannen zult ervaren.
 
Vraag hierom bij je leidinggevende of bij de afdeling P&O.
Voor meer achtergrond over de Buteyko Ademhaling Methode lees je het artikel over Buteyko Ademhaling van Ademlab.
 
Misschien tot binnenkort.

Laat een bericht achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

*


Ademlab – Dat geeft lucht!

  • Vijverlaan 2, 1182 BZ Amstelveen
  • (020) 6691414
  • info@ademlab.nl

Openingstijden

  • Maandag t/m donderdag
    09:00 - 17:00 / 19.00 - 21.00
  • Vrijdag
    9.00 - 13.00
  • Zaterdag
    09:00 - 13:00

Schrijf je in voor onze updates

Don't worry, wij krijgen het ook benauwd van spam!