Blog

Teveel-nadenken

De plaag van teveel nadenken

Kan teveel nadenken een plaag of een ziekte zijn? Hoe we onze hersenen gebruiken, zegt veel over hoe we het leven ervaren. Nadenken is niet altijd nuttig of goed voor ons. Als je vaak negatief denkt, piekert of eindeloos in een cirkeltje blijft denken, ga je je meestal gestrest voelen. Teveel nadenken kan dus zeker negatieve gevolgen hebben.

Dat er een verband is tussen lichaam en geest is duidelijk. Je kunt stress en piekeren aanpakken door te gaan mediteren of mindfulness technieken toe te passen. Ook Buteyko ademtherapie kan een positief effect hebben op stress en hoe je daar mee omgaat. Je leest er alles over in dit artikel.

Piekeren zorgt voor stress en onrust

Denken, het is onze grootste kracht, maar tegelijkertijd ook onze grootste zwakte. Onze hersenen kunnen zorgen voor inventieve oplossingen, prachtige voorstellingen en op verschillende manieren de wereld leren begrijpen. Maar vaak genoeg houdt ons brein zich bezig met zinloze gedachtespinsels.

We besteden teveel tijd aan twijfelen over het verleden (wat had ik anders moeten doen, waarom gebeurde dat?) of ons zorgen maken over de toekomst (wat zal er gebeuren, hoe kan ik dat oplossen?). Het houdt ons bezig, we proberen continu verschillende oplossingen te verzinnen, ook al is dat in veel gevallen zelfs onmogelijk. Je kunt je financiële problemen niet vandaag oplossen of zeker weten hoe iemand zal reageren.

Ondanks dat je dit weet, is het voor je brein geen reden om te stoppen met teveel nadenken. Regelmatig blijven je hersenen in cirkeltjes denken, niet te stoppen of tot rust te brengen. Uiteindelijk proberen we  alles eindeloos te analyseren. En dan blijkt dat we onszelf bang, verdrietig en gespannen maken.

Want elke negatieve gedachte vertaalt zich naar gevoel. Als je negatief denkt, bijvoorbeeld: Het zal wel verkeerd gaan, ik kan dit helemaal niet, ik voel me nog verdrietig door die ruzie van gisteren, zal je lichaam hierop reageren. Voor je lichaam is namelijk wat je denkt heel reëel en het voelt direct waar je over nadenkt. De spanningen die je met het teveel nadenken opwekt, zul je meedragen in je lichaam.

Van denken naar zijn

Omdat je gedachten altijd maar doorgaan, wordt dit ook wel de Monkey Mind genoemd. Onze gedachten gaan vaak met ons op de loop, we raken verstrikt in problemen, eindeloze paniekgedachten en alles wat we niet willen dat er gebeuren zal. Om hier een einde aan te maken, is het nodig om je focus ergens anders op te richten.

Als eerste is het belangrijk om te accepteren dat er een probleem kan zijn. Je er tegen verzetten is zinloos. Je leven is zoals het is. Als je dat probleem onder ogen komt, kun je kijken of er een oplossing voor is. Het gebeurt vaak dat we proberen een oplossing te verzinnen, maar dat we al snel de focus verliezen en afgeleid raken.

Zo ben je misschien ontevreden over hoe je eruit ziet. Wie weet zou je graag wat afvallen. Dat is de oplossing, heel eenvoudig. Maar je Monkey Mind gaat al snel met je op de loop: “Ik heb al zo vaak geprobeerd af te vallen, dat lukt toch nooit. Hoeveel kilo moet ik afvallen? Ik kan toch niet van de snacks af blijven.” En zo draai je binnen de kortste keren weer cirkeltjes. Dat kun je voorkomen door gefocust te blijven.

Sommige problemen hebben geen oplossing. Nadenken over dit soort problemen heeft geen zin, het zal je niks brengen. Het enige dat hierbij helpt is acceptatie en loslaten. De oplossing komt vanzelf en dat vraagt geduld.

De beste manieren om meer focus in je leven te krijgen

Om de Monkey Mind tot rust te brengen, is het nodig dat je zelf meer controle krijgt over je gedachten of juist dat je leert dat je er niet naar hoeft te luisteren. Hier zijn meditatie en mindfulness nuttige technieken bij.

Meditatie

Door te mediteren breng je rust in je leven. Je leert te zien dat er altijd een plek van rust in jezelf is. Tijdens het mediteren leer je te focussen op je ademhaling. Door rustig te ademen, zul je vanzelf ook gemakkelijker ontspannen. Je richt je gedachten op je ademhaling, hoe het ademen voelt, je kunt je ademhalingen ook tellen. Deze focus kalmeert je gedachten en stopt het teveel nadenken. Daarbij merk je ook beter op dat er stiltes vallen tussen je gedachten, stiltes die steeds langer kunnen duren. Het is aan te raden elke dag tenminste 10 minuten te mediteren.

Mindfulness

Mindfulness is een breed onderwerp. Het draait om bewustzijn, zowel van je gedachten als van wat je doet. Je wordt je ervan bewust dat de stem in je hoofd constant babbelt, maar dat je er niet altijd naar hoeft te luisteren. Ook leer je te afstand te nemen van je gedachten en te kijken naar wat er precies gezegd wordt. Waarom dacht je dat, waar kwam dat vandaan? En heeft die stem wel gelijk?

Door afstand te nemen kun je gedachten ook beter loslaten. Dat helpt om te stoppen met teveel nadenken, maar je kunt ook zelf beter inschatten of gedachten behulpzaam zijn of niet.  Deze extra stappen voorkomen dat je in je gedachten meegezogen wordt of er meteen op reageert.

Bepaalde mindfulness oefeningen zijn ook bedoeld om tot rust te komen. Zo leer je je aandacht te richten op een specifieke activiteit (lopen, staan, eten) en dat met volle aandacht te doen. Deze focus helpt je om helemaal in het “nu” te komen. Zonder gedachten aan verleden en toekomst.

Hoe de Buteyko ademhaling kan helpen bij stress

De manier waarop je ademhaalt, heeft veel invloed op hoe je je voelt. Het is voor de meeste mensen wel bekend, dat als je bang bent, je sneller gaat ademhalen. Dokter Buteyko kwam erachter dat bijna iedereen last heeft van chronische hyperventilatie (je ademt dan te snel en te diep). Dit heeft veel gevolgen voor je gezondheid.

Doordat je te diep en te snel ademhaalt, neem je veel zuurstof op, maar je ademt teveel CO2 uit. Dit gas is nodig om de opgenomen zuurstof in het bloed, af te kunnen geven aan de cellen. Doordat er te weinig CO2 is, ontstaat er in alle organen een gebrek aan zuurstof. Dit zorgt voor stress.

Je hersenen raken geprikkeld door het gebrek aan zuurstof, ze kunnen niet goed functioneren. Dit zorgt ervoor dat je heftiger gaat reageren op stress, je gedachten worden paniekerig en je kunt minder makkelijk rationeel nadenken. Dus als je stress op je pad krijgt, is het moeilijker om daar mee om te gaan.

Het aanleren van een betere, gezonde manier van ademhalen, kan symptomen van stress verlichten. De Buteyko ademhaling is kalm, rustig en helpt je voldoende zuurstof op te nemen. De hersenen komen daardoor tot rust, ze kunnen weer op een normale manier prikkels verwerken en je kunt beter ontspannen. De Buteyko ademhaling zorgt ervoor dat je een grotere weerstand krijgt tegen stress en dat je minder snel last hebt van piekeren, angstgedachten en spanning in je lichaam.

Ben je nieuwsgierig wat Buteyko voor jou kan betekenen? Ademlab geeft cursussen op locatie of via Skype. Vraag nu meer informatie aan of geef je op voor een training. Via onderstaande link kom je bij ons aanbod.

https://ademlab.nl/aanbod/


Laat een bericht achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

*


Ademlab – Dat geeft lucht!

  • Vijverlaan 2, 1182 BZ Amstelveen
  • (020) 6691414
  • info@ademlab.nl

Openingstijden

  • Maandag t/m donderdag
    09:00 - 17:00 / 19.00 - 21.00
  • Vrijdag
    9.00 - 13.00
  • Zaterdag
    09:00 - 13:00

Schrijf je in voor onze updates

Don't worry, wij krijgen het ook benauwd van spam!