Blog

Buteyko Ademhaling voor een Betere Slaap

Buteyko Ademhaling helpt bij slaapproblemen

Een goede nachtrust is essentieel voor je welzijn. Het geeft je de energie om de volgende dag goed door te komen, het zorgt ervoor dat je kunt herstellen, dat je je gezond en fit voelt en dat je weerstand op peil blijft. Je zou minimaal 7 tot 8 uur moeten slapen om uit te rusten.

Slaapproblemen die je nacht beïnvloeden

Maar slaap is soms een ongrijpbaar fenomeen. We willen wel slapen, maar kunnen niet in slaap vallen. Het kan ook zijn dat je slaapt en toch niet goed uitrust. De volgende problemen kunnen ontstaan op het gebied van slapen:

  • Snurken
  • Onderbroken slaap
  • Niet in slaap kunnen vallen
  • Slecht, onrustig slapen
  • Nachtelijke astma
  • Vaak moeten plassen of bedplassen ‘s nachts
  • ’s Morgens moe opstaan
  • Ademhalingsstilstand (slaapapneu)

Het kan zijn dat slaapproblemen kortdurend zijn. Dan merk je bijvoorbeeld dat je slechter slaapt als je het druk hebt of een tijdje gestrest bent. Maar na een paar dagen of weken slaap je weer prima. Sommige slaapproblemen zijn echter chronisch, dan heb je er dus eigenlijk altijd last van. Deze problemen kunnen behoorlijk vervelende gevolgen hebben.

Chronisch slecht slapen

Slecht slapen betekent overdag vermoeid zijn. Je voelt je futloos, hebt weinig energie, kunt je niet goed concentreren en het kan zelfs zijn dat je overdag in slaap valt. Het kan best zo zijn dat je je werk niet zo goed kunt doen als anders. Het is dus belangrijk slaapproblemen aan te pakken.

Slaapproblemen sluipen erin. Vaak gaan mensen er vanuit dat ze vanzelf wel weer verdwijnen. En voor je het weet loop je maanden- of zelfs jarenlang met chronische slaapproblemen rond. Of men grijpt naar slaapmiddelen, omdat dat het gemakkelijkste is. Hiermee val je snel in slaap en blijf je de hele nacht doorslapen. Het is echter geen gezonde slaap, want je rust niet zo goed uit als zonder medicatie.

Slaapapneu

Voor slaapapneu, waarbij je last hebt van korte momenten waarin je adem stokt, zijn ook medische oplossingen verkrijgbaar. Een arts kan een apparaat voorschrijven, dat helpt om de ademstilstand te voorkomen door de luchtwegen open te houden. Hiermee kun je wel doorslapen, maar het is geen pretje om met zo’n masker op te slapen. Ook nemen deze apparaten, net zo min als medicatie, niet de achterliggende oorzaak van de slaapproblemen weg.

Of je nu wakker wordt midden in de nacht, niet in slaap kunt vallen, veel snurkt of last hebt van slaapapneu, het achterliggende probleem is de ademhaling. In sommige gevallen (zoals bij apneu), ligt dat voor de hand. Bij andere niet direct. Maar de ademhaling heeft invloed op vrijwel alle lichaamsprocessen, dus ook de slaap. De Russische arts Buteyko heeft hier jarenlang onderzoek naar gedaan. Hij vond het verband tussen een gezonde ademhaling en het verhelpen van slaapproblemen.

Hoe ademhalen de slaap beïnvloedt

Al je lichaamscellen hebben zuurstof nodig om hun werk te kunnen doen. Zuurstof wordt vervoerd door de rode bloedcellen, met behulp van het stofje hemoglobine. Via de bloedbaan komt de zuurstof overal en wordt afgegeven aan de cellen. Hiervoor is koolzuurgas (CO2) nodig. Als dit systeem goed werkt, heb je energie en voel je je gezond en fit.

Maar helaas gaat het niet altijd even soepel. De laatste jaren zijn mensen steeds dieper en sneller gaan ademhalen. Je hebt dan eigenlijk last van chronische hyperventilatie. Dokter Buteyko kwam erachter dat dit veel problemen veroorzaakt. Een te snelle ademhaling zorgt namelijk niet voor meer zuurstof. Integendeel zelfs. Als je te snel ademhaalt, neem je zuurstof op, maar bij het ademen blaas je veel CO2 uit. De zuurstof die je rode bloedcellen meenemen, kan niet worden afgegeven aan de cellen, omdat er te weinig CO2 is.

Het lichaam reageert hier op. Een tekort aan CO2 doet glad spierweefsel samentrekken. De hersenen krijgen last van zuurstof tekort en worden hierdoor veel gevoeliger voor prikkels. Ze raken in een stress toestand. Dat maakt in slaap vallen of rustig doorslapen natuurlijk vrijwel onmogelijk. Doordat de samenstelling van je bloed verandert, raken nog meer lichaamssystemen van slag. Je hormoonspiegel, je immuunsysteem en je bloeddruk worden allemaal door de ademhaling beïnvloedt. Dit uit zich in verschillende soorten slaapproblemen.

Ook slaapapneu wordt hierdoor veroorzaakt. Veel artsen leggen de oorzaak hiervan bij diabetes, afwijkingen in de bloeddruk, burnout en een disbalans in hormonen. Maar zoals eerder gezegd, worden deze problemen allemaal veroorzaakt door een verkeerde ademhaling.

Buteyko ademhaling en een goede nachtrust

Door de Buteyko ademhaling te leren, kunnen veel slaapproblemen verholpen worden. Tijdens een cursus kun je leren minder diep adem te halen. Maar tegelijkertijd leer je per ademhaling meer zuurstof op te nemen. De ademhaling verloopt rustiger en al je lichaamscellen krijgen voldoende zuurstof. Na enkele weken zul je merken dat je ‘s nachts beter uitrust, steeds langer doorslaapt en niet meer moeite hebt met in slaap vallen. Slaapapneu kan hier ook mee worden aangepakt. Het kan even duren, maar het is mogelijk om te kunnen slapen zonder apparaten en/of medicatie.

Het kan ook belangrijk zijn om te letten op hoe en waar je slaapt. Een regelmatig slaapritme is erg belangrijk om goed te kunnen slapen. Het kan ook verstandig zijn om te letten op hoe lang je slaapt (vaak slapen mensen te lang) en ook dat je met je mond dicht slaapt. Dit helpt bij een gezonde ademhaling en een heerlijke, diepe nachtrust. En zorg voor zo min mogelijk afleiding en prikkels in je slaapkamer.

Bij Ademlab kunnen we je helpen die gezonde nachtrust te bereiken. Wil je meer weten over de Buteyko ademhaling en hoe deze je kan helpen lekker door te slapen? Bekijk de informatie over onze trainingen: je kunt kiezen voor een groepstraining of individuele begeleiding. Er starten regelmatig cursussen op onze locatie in Amstelveen.


Laat een bericht achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

*


Ademlab – Dat geeft lucht!

  • Middeldorpstraat 2, 1182 JD Amstelveen
  • (020) 6691414
  • info@ademlab.nl

Openingstijden

  • Maandag t/m donderdag
    09:00 - 17:00 / 19.00 - 21.00
  • Vrijdag
    9.00 - 13.00
  • Zaterdag
    09:00 - 13:00

Schrijf je in voor onze updates

Don't worry, wij krijgen het ook benauwd van spam!

0
Connecting
Please wait...
Stuur een bericht

Sorry, we zijn momenteel niet online. Laat een bericht achter.

Naam
* E-mail
* Jouw vraag of opmerking
Chat met onze medewerkers

Heb je een vraag? Vraag online en bespaar tijd!

* Jouw vraag of opmerking
Naam
E-mailadres
Wij zijn online!
Feedback

Help ons beter te worden! Laat het weten als we wat kunnen verbeteren.

Hoe beoordeel je onze ondersteuning?