Blog

Buteyko-bij-Luchtvervuiling

Slaapapneu

Buteyko bij slaapapneu

Als je last hebt van slaapapneu, merk je daar in eerste instantie niet veel van. Maar het is een aandoening die op de lange duur steeds meer klachten geeft en uiteindelijk zeer schadelijk voor de gezondheid kan zijn. Zo’n 600.000 Nederlands hebben er last van. Slaapapneu betekent dat je ‘s nachts vele malen per uur een ademstilstand hebt.

Wat gebeurt er als je slaapapneu hebt?

Als je in slaap valt ontspannen je spieren, ook de keelspieren en die van de mond. Je hebt hier geen controle over. Als de spieren in je keel ontspannen, gebeurt het bij sommige mensen dat de luchtpijp smaller en nauwer wordt. Of je tong of je wang blokkeert de luchtweg. Er kan nauwelijks of zelfs geen lucht meer doorheen. Dan krijg je een ademstop. Als je slaapapneu hebt, gebeurt dit minstens 10 keer per uur en de stop duurt 10 seconden.

Tijdens de ademstop krijgt je lichaam te weinig zuurstof. De hersenen geven een alarmsignaal af, hierdoor ga je lichter slapen (je wordt vaak niet eens wakker) zodat je weer beter kunt ademen. Als dit enkele keren per uur gebeurt, kun je begrijpen dat je niet lekker zult slapen. Je kunt geen diepe slaap bereiken en niet goed uitrusten.

De problemen van slaapapneu zijn dus tweeledig. Ten eerste krijgen je hersenen en je lichaam te weinig zuurstof. Dit kan op de lange duur schadelijk zijn. Je loopt het risico op een suikerziekte of een hartaanval. Verder rust je niet goed uit en zul je vermoeid zijn en je slecht kunnen concentreren. Mensen met slaapapneu zijn overdag slaperig, hebben vaak last van hoofdpijn en zijn snel geïrriteerd. En ook de omgeving kan er veel last van hebben.

Oorzaken en behandeling van slaapapneu

Vanuit de medische wereld worden de oorzaken van slaapapneu gelegd bij erfelijkheid (longafwijkingen of keel-, neus- en oorafwijkingen), obesitas, roken of drinken. De behandeling bestaat uit het voorschrijven van verschillende hulpmiddelen. Zo kun je een CPAP masker opdoen als je gaat slapen. Dit apparaat zorgt voor een positieve druk in de luchtwegen. Of je kunt een beugel  in de mond dragen, die zorgt dat je onderkaak naar voren komt, zodat er meer ruimte in de luchtweg komt.

Er zijn echter nog andere mogelijkheden. Buteyko, een Russische arts, deed onderzoek naar het verband tussen de ademhaling en fysieke klachten. Deze konden heel uiteenlopend zijn en toch veroorzaakt worden door een verkeerde manier van ademhalen. Hij kwam er achter dat mensen te snel en te diep ademhalen, wat allerlei klachten kan geven. Het is ook de achterliggende oorzaak van slaapapneu. Je kunt trainingen volgen om de Buteyko ademhaling te leren en van je klachten af te komen.

Chronische hyperventilatie

Volgens Buteyko ademen bijna alle mensen te snel en te diep. Je denkt dat je dan juist goed ademt, dat je veel zuurstof opneemt, maar dat is juist niet het geval. Bij een diepe ademhaling komt er wel veel zuurstof binnen, maar dit wordt in het bloed door hemoglobine gebonden. Via je bloed wordt het naar de lichaamscellen gebracht. Maar omdat je diep aan het ademen bent, stoot je bij elke ademhaling veel CO2 uit. Zoveel CO2 dat er een tekort ontstaat. En dit koolzuurgas is nodig om de zuurstof in je bloed weer af te kunnen geven. Omdat er te weinig CO2 aanwezig is, kun je de ingeademde zuurstof helemaal niet opnemen.

Er ontstaan dus op meerdere gebieden tekorten. Er is een te lage CO2 spiegel, maar ook een chronisch tekort aan zuurstof. De hersenen, al je organen, het hart en de spieren krijgen allemaal te weinig zuurstof om goed te functioneren. Dat gaat uiteindelijk ten koste van je gezondheid. De disbalans in zuurstof en CO2 kan nog meer problemen veroorzaken, zoals allergieën en problemen met de bloeddruk.

Dit gebeurt als je overdag te diep en te snel ademhaalt, maar ook ‘s nachts. Vooral als je op je rug ligt, wordt je ademhaling dieper en ga je hyperventileren. Ook als je slaapt zul je zuurstoftekort hebben, nog meer dan overdag. Als je slaapt merk je vaak dat je nog dieper ademhaalt. Het lichaam reageert daarop. De slaapapneu ontstaat uit een noodmaatregel van het lijf. Om te zorgen dat er meer CO2 komt, veroorzaakt het een ademstop. Door een tijdje geen adem te halen, stijgen de CO2 waarden. Daarna ga je weer ademhalen. Maar het is een vicieuze cirkel, door het diepe ademen blijft het probleem terugkomen.

Beter slapen door een goede ademhaling

Slaapapneu kan aangepakt worden met de Buteyko ademhaling. Je kunt hiervoor een cursus volgen. Je leert dan op een gezonde manier adem te halen, namelijk minder diep en snel. Hoewel dat tegenstrijdig klinkt, is dit veel beter voor je lichaam. Per ademhaling neem je meer en efficiënter zuurstof op, zodat in al je lichaamscellen weer voldoende zuurstof komt en ook de CO2 spiegel weer normaliseert.

‘s Nachts kan het zijn dat je wat zou moeten aanpassen in je slaaphouding en levensstijl. Het is beter om met je mond dicht te slapen, een goede ventilatie van de slaapkamer is belangrijk en een gezond slaapritme kan ook verbetering brengen. Maar daar krijg je wat voor terug. Uitgerust en fit wakker worden, de dag doorkomen zonder je slaperig te voelen. Er valt veel te winnen met een goede nachtrust.

Zou jij van je slaapproblemen af willen komen? Misschien is de Buteyko cursus iets voor jou. Klik op onderstaande link voor meer informatie over de trainingen die Ademlab geeft. Je kunt kiezen voor een groepstraining of individuele begeleiding. Er starten regelmatig cursussen op onze locatie in Amstelveen.

 


Laat een bericht achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

*


Ademlab – Dat geeft lucht!

  • Vijverlaan 2, 1182 BZ Amstelveen
  • (020) 6691414
  • info@ademlab.nl

Openingstijden

  • Maandag t/m donderdag
    09:00 - 17:00 / 19.00 - 21.00
  • Vrijdag
    9.00 - 13.00
  • Zaterdag
    09:00 - 13:00

Schrijf je in voor onze updates

Don't worry, wij krijgen het ook benauwd van spam!